Reilun kaupan viikko ja haastekampanja

900x429_1Kaikki ruoka ei kasva Suomessa. Moni käyttämämme elintarvike on saanut alkunsa maissa, joissa tuottajat kärsivät köyhyydestä ja joissa on iso riski ihmisoikeusrikkomuksille. Emme halua, että kuluttajat joutuvat tekemään valtavasti työtä selvittääkseen tuotteiden alkuperän vastuullisuutta, etsimään reilusti tuotettuja tuotteita kaupasta ja maksamaan ylihintaa Reilun kaupan tuotteista. Kaupan tehtävänä on tehdä vastuullisten, Reilun kaupan tuotteiden ostaminen helpoksi.

Kehitysmaiden pienviljelijöillä on maailmanlaajuisesti erittäin merkittävä rooli ruoan tuottajana. Silti liian monilla viljelijöillä on vaikeuksia elättää oma perheensä. Kansainvälisissä ruokaketjuissa valta ja voima ovat keskittyneet isoille toimijoille. Ruoan tuotantoketjujen taloudellinen epätasa-arvo ei mahdollista elämiseen riittävää toimeentuloa toimitusketjun alkupään pienviljelijöille.

Suomessa kaupan keskittymisen johdosta isoilla kaupoilla on paljon valtaa. Kaupoilla on vahva neuvotteluasema kaupankäynnin ehtojen suhteen ja täysi päätäntävalta siitä, mitä ruokaa kauppojen hyllyiltä löytyy.  Kaupoilla on valtaa – ja vastuuta. Kaupoilla on velvollisuus kunnioittaa ihmisoikeuksia toimitusketjuissaan.

Reilu kauppa ry toteuttaa lokakuussa 2016 haastekampanjan. Kampanjan tavoitteena on tehdä Reilun kaupan tuotteiden ostaminen kuluttajille selkeästi helpommaksi. Vetoomus allekirjoituksineen luovutetaan S-ryhmän, Keskon, Lidlin ja Alkon johdolle lokakuun jälkeen.

Kannustamme suomalaisia allekirjoittamaan vetoomuksen sankoin joukoin osoitteessa www.reilukauppa.fi/haaste .

Jatta Makkula
Markkinointikoordinaattori
Reilu kauppa ry

Reilu

 

Reilun kaupan viikkoa vietetään 24.-30.10.2016. Viikko on hyvä ajankohta järjestää työpaikalla kampanja tai tempaus. Esimerkiksi kahvitauolla voi maistella Reilun kaupan tuotteita. Kurkkaa lisää ideoita osoitteesta www.reilunkaupanviikko.fi .